23 Haziran 2011 Perşembe

SON YASAL DÜZENLEME İLE TEŞVİKLERE GENELGE DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (YAZI DİZİSİ-3)



Alt İşvereni Bulunan İşyerleri ve Alt İşverenlerle İlgili İşlemler:4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden alt işverenlerce çalıştırılan ve kapsama giren sigortalılardan dolayı da yararlanılabilecektir.

Destekten Yararlanabilmek İçin Genel Şart:
 
1.)Asıl işverenin, hem kendi çalıştırmış olduğu sigortalılardan hem de alt işverenlerin çalıştırmış olduğu sigortalılardan kaynaklanan; her bir alt işverenin ise yalnızca kendi çalıştırmış olduğu sigortalılardan kaynaklanan yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması,2.) Gerek asıl işverence, gerekse alt işverenlerce çalıştırılan sigortalı sayısının ortalama sigortalı sayısının üzerinde olması,gerekmektedir.

Asıl İşverenin Sorumluluğu:
Asıl işverenin söz konusu destekten yararlanmak amacıyla aylık prim ve hizmet belgesini 06111 kanun numarasını seçerek Kuruma gönderebilmesi için, gerek kendi çalıştırmış olduğu sigortalılardan kaynaklanan, gerekse kendisinden iş alan alt işverenler tarafından çalıştırılan sigortalılardan kaynaklanan yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması gerekmektedir.

Alt İşverenin Sorumluluğu:
Alt işverenler yalnızca kendi çalıştırmış oldukları sigortalılara ilişkin borçlardan sorumlu tutulabileceğinden, asıl işverenin veya diğer bir alt işverenin Kuruma yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmasına rağmen, kendi alt işverenliğinden kaynaklanan muaccel borçlarının bulunmaması halinde söz konusu destekten yararlanabilecektir.

Ortalama Sigortalı Sayısının Tespiti:
Ortalama sigortalı sayısının tespiti sırasında, sigortalının işe alındığı tarihten önceki altı aylık sürede gerek asıl işveren tarafından gerekse alt işverenlerce çalıştırılan sigortalıların ortalaması dikkate alınacaktır.

Ortalama Sigortalı Sayısı:
Kapsama giren sigortalının işe alındığı tarihten önceki altı aylık süre içinde asıl işveren ve alt işverenleri tarafından Kuruma bildirilmiş toplam sigortalı sayısının, sigortalının işe alındığı tarihten önceki altı aylık süre içinde Kuruma aylık prim ve hizmet belgesi verilmiş ay sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanacaktır.

Primlerin Süresi İçinde Ödenmesi Esastır:
Gerek asıl işverence, gerekse alt işverenlerce aylık prim ve hizmet belgelerinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle Kuruma gönderilmesine rağmen, asıl işveren veya alt işverenlerden biri tarafından kendilerince ödenmesi gereken sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmemesi halinde, sigorta primlerini süresi içinde ödeyen asıl işveren veya alt işveren ilgili ayda söz konusu destekten yararlanacak, buna karşın primlerini süresi içinde ödemeyen asıl işveren veya alt işveren ise yararlanamayacaktır.


Çalıştırdığı Sigortalıları Kuruma Bildirmeyen İşyerleri Hakkında Yapılacak İşlemler:

Sigortalılar Sigortasız Çalıştırılması Halinde Yaptırım:
4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinin sekizinci fıkrasında, 5510 sayılı Kanun uyarınca yapılan kontrol ve denetimler sonucunda çalıştırdığı sigortalıları Kuruma bildirmediği tespit edilen işverenler hakkında, bahse konu sigorta prim desteğinin bir yıl süreyle uygulanmayacağı öngörülmüştür.
Buna göre, çalıştırılan sigortalıların Kuruma bildirilmediğinin tespit edilmesi halinde, tutanağın düzenlendiği tarihi takip eden ay başından itibaren, bir yıl süreyle 4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen destekten yararlanılamayacaktır.
 
Birden Fazla İşyeri Sicil Numarası Olması Durumunda:
Aynı işverenin aynı veya farklı ünite sınırları içinde birden fazla işyeri dosyasının mevcut olması halinde, çalıştıkları halde Kuruma bildirilmemiş sigortalılar hangi işyerinde çalışmış ise, 4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen destekten yalnızca bu işyerinde çalışan sigortalılardan dolayı bir yıl süreyle yararlanılamayacaktır.

Muvazaalı Çalışma Yaptıran İşverenler Hakkında Yaptırım:
Öte yandan, 4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden bir yıl süreyle yararlanmayacak olan işverenlerin, söz konusu destekten yararlanmak amacıyla çalıştırdıkları sigortalıları kendisine ait veya farklı bir işverene ait başka bir işyerinden Kurumumuza bildirdiklerinin tespit edilmesi halinde, bu nitelikteki işyerlerinden dolayı 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle sağlanan sigorta primi işveren hissesi destekleri de geri alınacaktır.
Dolayısıyla, bu nitelikteki işverenlerden yada alt işverenlerden, 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenmiş aylık prim ve hizmet belgeleri için iptal nitelikte; kanun numarası seçilmeksizin asıl veya ek nitelikte aylık prim ve hizmet belgelerinin düzenlenerek Kuruma verilmesi istenilecek, verilmemesi halinde söz konusu belgeler Kurumca re'sen düzenlenerek daha önce İşsizlik Sigortası Fonu ve Hazine tarafından karşılanmış olan sigorta primleri, ödeme vadesinin bittiği tarihten tahsil tarihine kadar hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil edilecektir.


Denetim Memurlarınca Tespit:
Çalıştırılan sigortalıların Kuruma bildirilmediği tespit edilen işyeri işverenlerinin, tespite ilişkin tutanağın yada bilgi veya belgenin yada mahkeme ilamının ilgili üniteye geç intikal etmesi nedeniyle söz konusu destekten yersiz yararlanmış olduklarının anlaşılması halinde, bu aylara ilişkin daha önce İşsizlik Sigortası Fonu ve Hazine tarafından karşılanmış olan tutarlar da yine yukarıda belirtildiği şekilde gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte ilgililerden tahsil edilecektir.Bununla birlikte, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işverenlerce, 6111 sayılı Kanunda öngörülen destekten yararlanıldıktan sonra, geriye yönelik olarak gerek kendiliğinden, gerekse mahkeme ilamına ya da denetim ve kontrolle görevli elemanlarca yapılan denetimler sonucunda düzenlenen raporlara veya kamu kurum ve kuruluşlarınca düzenlenen yazılara istinaden aylık prim ve hizmet belgesi verildiği veya söz konusu belgelerin Kurumca re'sen düzenlendiği durumlarda, daha önce İşsizlik Sigortası Fonu ve Hazine tarafından karşılanmış olan tutarlar iptal edilmeksizin, yalnızca tespit tarihinden sonra verilen prim belgelerinden dolayı tahakkuk eden prim, idari para cezası ile bu borçlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının tahsili cihetine gidilecektir.


Diğer Kamu Kurumlarınca Tespit:
Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemeler neticesinde ya da bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden veya mahkeme ilamına istinaden çalıştırdıkları sigortalıları Kuruma bildirmedikleri tespit edilen işverenler, bahse konu sürelere ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin kendilerince veya Kurumca re'sen düzenlendiği üzerinde durulmaksızın tespitin yapıldığı tarihi veya mahkeme karar tarihini takip eden ay başından itibaren bir yıl süreyle söz konusu destekten yararlanamayacaklardır.
5510 sayılı Kanun uyarınca yapılan kontrol ve denetimler sonucunda;

1.) Alt işverenin çalıştırdığı sigortalıları Kuruma bildirmediğinin tespit edilmesi halinde, hem kayıt dışı sigortalı çalıştıran alt işveren hem de asıl işveren,
2.)Asıl işverenin çalıştırdığı sigortalıları Kuruma bildirmediğinin tespit edilmesi halinde ise, yalnızca asıl işveren,söz konusu destekten bir yıl süreyle yararlanamayacaktır.

Destekten Yararlanmak için Başvuru İşlemi:
4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesi kapsamına giren sigortalılardan dolayı sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için, işverenlerce e-Sigorta kanalıyla başvuruda bulunulması gerekmektedir
.
 
İşverenlerce kapsama giren sigortalılara ilişkin e-Sigorta kanalıyla yapılacak başvurular, www.sgk.gov.tr adresinden e-Bildirge seçeneği işaretlenmek suretiyle erişilen “4447/Geç.10.md. Sigortalı Giriş” seçeneği vasıtasıyla yapılacaktır. Söz konusu ekran vasıtasıyla yapılacak olan girişlerde, sigortalının işe giriş tarihi itibariyle;

1) Altı aylık süre içinde Kurumumuza verilen aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı olup olmadığı,
2) Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olup olmadığı,
3) 18 yaşından büyük olup olmadığı,
4) 29 yaşından (erkek olması halinde) büyük olup olmadığı,
5) Bahse konu destek kapsamında daha önce bildirilip bildirilmediği,
6) Türkiye İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme kurslarını bitirip bitirmediği,
hususu sistem tarafından kontrol edileceği gibi, işverenlerce beyan edilen bilgilere göre destekten yararlanılacak olan süre de yine sistem tarafından belirlenecektir.
Ortalama Sigortalı Sayısının Tespiti:
Kapsama giren sigortalıların ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılıp çalıştırılmadığı hususu aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma gönderilmesi sırasında tespit edilemediği için, bu husus, aylık prim ve hizmet belgesinin yasal verilme süresi sona erdikten sonra, aynı işyerinden aynı aya ilişkin verilen tüm aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısı kontrol edilmek suretiyle tespit edilecektir.

Hatalı İşlem Hakkında:
Kapsama giren sigortalıları, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırmadıkları halde anılan maddede öngörülen destekten yersiz yararlanan işverenlerin listesi sistemden alınarak, daha önce Hazineden ve İşsizlik Sigortası Fonundan yersiz olarak karşılanmış prim tutarları gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte işverenlerden tahsil edilecektir.


Mesleki Yeterlilik Belgeleri,Diplomaların Değerlendirilmesi:
İşverenlerce, e-Sigorta kanalıyla yapılacak olan müracaatlar sırasında, yeni işe alınan sigortalılardan Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitirmiş olanlarının, hangi meslek kursunu, hangi tarihte bitirmiş olduğu Kurumumuzca elektronik ortamda sorgulanacaktır. Dolayısıyla, işverenlerce e-Sigorta kanalıyla yapılacak olan müracaatlar sırasında, kapsama giren sigortalıların Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitirmiş olduğu yönünde beyanda bulunulması halinde, bu bilgilerin doğruluğu sistem tarafından elektronik ortamda kontrol edileceğinden, başvuru formunun onaylanması halinde, bu nitelikteki sigortalılar için Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerine veya Sosyal Güvenlik Merkezlerine herhangi bir belge ibraz edilmesine gerek bulunmamaktadır.

Mesleki Yeterlilik ve Diplomaya Sahip Olması Halinde Yapılacak İşlemler:
Buna karşın, sigortalının mesleki yeterlilik belgesi sahibi olması veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş olması ve işverenlerce e-Sigorta kanalıyla yapılacak olan müracaatlarında kapsama giren sigortalıların mesleki yeterlilik belgesi almış veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş oldukları yönünde beyanda bulunmaları halinde, ilgili kurumlarla yapılacak protokoller çerçevesinde söz konusu belgeler elektronik ortamda sorgulama yapılıncaya kadar, söz konusu belgelerin, e-Sigorta kanalıyla yapılan başvurunun onaylandığı tarihten itibaren 30 gün içinde işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne veya Sosyal Güvenlik Merkezine elden ibraz edilmesi veya bir suretinin posta kanalıyla gönderilmesi gerekmektedir.Elden yapılacak olan başvurular sırasında, mesleki yeterlilik belgesinin veya diplomanın yada mezuniyet belgesinin noter tasdikli olan sureti veya aslı ve bir fotokopisi müracaata ilişkin dilekçe ile birlikte ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne veya Sosyal Güvenlik Merkezine sunulacaktır. Belgelerin aslı ve bir fotokopisi ile yapılacak olan müracaatlara istinaden, Sigorta Primleri Servis personeli tarafından mesleki yeterlilik belgesinin veya diplomanın yada mezuniyet belgesinin aslı görüldükten sonra fotokopinin üzerine “Aslı Görülmüştür” kaşesi basılıp imzalandıktan sonra belgenin yada diplomanın aslı ilgililere geri verilecektir


Bu nokta da, işverenlerce;
1.)Mesleki yeterlilik belgesi sahibi olmayan veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmemiş olan sigortalıların mesleki yeterlilik belgesi sahibi ya da mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş gibi beyanda bulunulması nedeniyle,
 
2.) Mesleki yeterlilik belgesi sahibi olan veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş olan sigortalıların mesleki yeterlilik belgesinde veya diplomadaki yada mezuniyet belgesindeki meslekleri ile işe giriş bildirgesinde beyan edilen mesleklerin birbiriyle örtüşmemesi nedeniyle,destekten yersiz yararlanılmış olması halinde, yersiz yararlanılan tutarlar ilgililerden gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte geri alınacak; destekten yararlanılacak olan sürenin hatalı bir şekilde belirlenmiş olması durumunda, destekten yararlanma süresi yukarıda yapılan açıklamalar da dikkate alınarak iptal edilecek veya değiştirilecektir.
 
İşverenlerce e-Sigorta kanalıyla yapılacak olan müracaatlar sırasında, sigortalının mesleki yeterlilik belgesi sahibi olduğu veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş olduğu yönünde beyanda bulunulması halinde, bu beyanların doğruluğu Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerince veya Sosyal Güvenlik Merkezlerince mesleki yeterlilik belgesindeki veya diplomadaki yada mezuniyet belgesindeki bilgiler doğrultusunda kontrol edilecek ve hatalı olan beyanlar için işverenlerce e-Sigorta kanalıyla yapılan kodlamalar ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce veya Sosyal Güvenlik Merkezince düzeltilecek veya silinecektir.

İşverenlerce, e-Sigorta kanalıyla yapılan başvurularda, sigortalının mesleki yeterlilik belgesi sahibi olduğu veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretim okulunu bitirmiş olduğu yönünde beyanda bulunulmasına rağmen, bu sigortalılara ilişkin diplomaların yada mezuniyet belgelerinin SGK'una ibraz edilmemesi halinde, ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce veya Sosyal Güvenlik Merkezince, bu nitelikteki kayıtlar, diploma yada mezuniyet belgesinin olmadığı kabul edilerek düzeltilecek veya silinecektir.


İşe Girdikten Sonra Alınan Mesleki Yeterlilik Belgesi veya Diploma Olması Halinde Yapılacak İşlemler:
Çalışmakta iken mesleki yeterlilik belgesi alan veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi bitiren sigortalılardan dolayı e-Sigorta kanalıyla gerekli bildirim yapıldıktan sonra destek süresinin tanımlanması amacıyla işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne veya Sosyal Güvenlik Merkezine müracaat edilmesi gerekmektedir.

Yapılacak olan müracaatlar sırasında, sigortalının mesleki yeterlilik belgesinin veya diplomanın yada mezuniyet belgesinin aslı ve bir fotokopisi de müracaata ilişkin dilekçe ile birlikte ibraz edilecektir. Bu şekilde yapılacak olan müracaatlara istinaden, başvuru formu ve eki belgeler Sigorta Primleri Servisine intikal ettirilecek ve anılan servis personeli tarafından mesleki yeterlilik belgesinin veya diplomanın yada mezuniyet belgesinin aslı görüldükten sonra fotokopinin üzerine “Aslı Görülmüştür” kaşesi basılıp imzalandıktan sonra belgenin aslı ilgililere geri verilecektir.

Sigorta Primleri Servisince, işverenlerce ibraz edilen mesleki yeterlilik belgesindeki veya diplomadaki yada mezuniyet belgesindeki bilgiler sigortalı işe giriş bildirgesinde beyan edilen meslek kodu ile karşılaştırılacak, ayrıca mesleki yeterlilik belgesinin veya diploma yada mezuniyet belgesinin her halükarda işe giriş tarihinden ve 01.03.2011 tarihinden sonra alınmış olup olmadığı kontrol edilecektir. Bu şekilde yapılacak olan kontrollerin ardından, ilave destek süresine hak kazanıldığının anlaşılması halinde, sistem üzerinde gerekli tanımlama yapılarak başvuru formu ve ekleri işyeri dosyasında muhafaza edilecektir.

Geçici 20. Madde Kapsamında Sandık Statüsüne Tabi Çalışan Sigortalılardan Dolayı Destekten 

Yararlanma Usul ve Esasları:
506 sayılı Kanunun geçici 20. maddesi kapsamında sandık statüsüne tabi personel istihdam eden sandık, banka, sigorta ve reasürans şirketi, oda, borsa ve birliklerden 5335 sayılı Kanunun 30. maddesinin ikinci fıkrası kapsamında olmayanları tarafından da istifade edilebilecektir.4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen destekten Genelge de açıklanan usul ve esaslar çerçevesinde yararlanabilecektir.


Altı Ay Önemi:
Buna karşın, sandık statüsüne tabi olarak 01.03.2011 ila 31.12.2015 tarihleri arasında işe alınan personelin, işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı veya başka bir sandık tarafından çalıştırılmış olması halinde bu personelden dolayı söz konusu destekten yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.

Teşvik Oranı Tespiti:
4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen destek kapsama giren personel için öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden, daha sonra bahse konu geçici 10. maddede öngörülen destekten istifade edileceğinden, söz konusu sandık, banka, sigorta ve reasürans şirketi, oda, borsa ve birliklerce;
1.)5510 sayılı Kanunun 81. maddesinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden yararlanılacak olan sigortalılara ilişkin bilgiler, 14.04.2009 tarihli ve 2009/61 sayılı Genelge ekinde yer alan Ek-2 tabloya ilave edilerek Atatürk Bulvarı No: 225 - ANKARA adresinde kurulu bulunan Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne,

2.)4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılacak sigortalılara ilişkin bilgiler ise örneği Ek-1’de yer alan tablo ile Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğüne,gönderilecektir
.
VEDAT İLKİ
vedat.uzman@gmail.com /23/06/2011

twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı