Sosyal güvenlik sistemindeki kayıp ve kaçaktan birisi olan "tam ay çalışanların ayda 3-5 gün sigortalı gösterilmesini" önlemek için 1.1.2000 tarihinden itibaren eksik günlerin nedenlerinin ve belgelerinin SSK/SGK'ya verilme zorunluluğu getirilmişti.
Ancak, aradan geçen
sürede 3-5 yıl boyunca konunun önemini kavrayamayan SSK, buradan gelen tatlı
para cezalarını görünce kantarın topuzunu iyice kaçırmıştı. Gerçekten
uygulamanın dozunun kaçırılmış olmasından dolayı, bir ince ayar gerekiyordu. SGK
da gelen eleştirileri dikkate alarak eksik gün uygulamasında bazı değişiklikler
yaptı.
16.06.2011 tarihli
Resmi Gazete'de yayınlanan "Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile SGK'na verilen eksik gün bildiriminde
değişiklik yapılmıştır. Buna göre,
- Genel bütçeye
dahil dairelerin, özel bütçeli idarelerin, döner sermayelerin, fonların,
belediyelerin, il özel idarelerinin, belediyeler ve il özel idareleri tarafından
kurulan birlik ve işletmelerin, bütçeden yardım alan kuruluşlar ile özel kanunla
kurulmuş diğer kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşların, kamu iktisadi
teşebbüslerinin ve bunların bağlı ortaklıkları ile müessese ve işletmelerinde ve
sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan diğer
ortaklıklarının,
- Kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve üst kuruluşlarının,
-
Sendikaların,
-
Vakıfların,
- 5411 Sayılı
Bankacılık Kanunu kapsamındaki kuruluşların işyerleri ve toplu iş sözleşmesi
yapılan işyerleri,
- Özel sektör
işyerlerinde 50 kişi ve üzerinde sigortalının çalıştırıldığı aylara
ilişkin,
Eksik gün bildirim
nedenlerinin aylık prim ve hizmet belgesinde belirtilmesi yeterli sayılmıştır.
Bu işyerleri için ayrıca eksik gün bildirim formu ile eki belgeler
aranmayacaktır.
Dolayısıyla 50 kişi
ve üzerinde sigortalının çalıştırıldığı aylarda özel sektör işverenlerinin eksik
gün bilgi formu ve eki belgeleri vermesine gerek kalmamıştır. Sadece aylık prim
ve hizmet belgesinde belirtilmesi yeterli olacaktır.
Ancak, özel sektör
işyerlerinde 50 kişinin altında sigortalının çalıştırıldığı işyerlerine ve
aylara ilişkin eksik gün bilgi formu ve eki belgelerinin verilmesine devam
edilecektir. Örneğin, 20 sigortalının çalıştığı bir işyeri eksik gün bilgi formu
ve eki belgelerini vermeye devam edecektir.
Sosyal Sigorta
İşlemleri Yönetmeliği'ne göre, aylık prim ve hizmet belgesi ile birlikte ay
içinde otuz günden az çalışan veya eksik ücret ödenen sigortalılara
ilişkin;
a) Kurumca
yetkilendirilmiş sağlık hizmeti sunucularından veya işyeri hekimlerinden alınmış
istirahatlı olduğunu gösteren raporu,
b) Ücretsiz veya
aylıksız izinli olduğunu kanıtlayan izin belgesi,
c) Disiplin cezası
uygulaması, gözaltına alınma ile tutukluluk hâline ilişkin belgeleri,
ç) Kısmi süreli
çalışmalara ait yazılı iş sözleşmesi,
d) İşverenin
imzasını da taşıyan puantaj kayıtları,
e) Grev, lokavt,
genel hayatı etkileyen olaylar, doğal afetler nedeniyle işyerinde faaliyetin
durdurulduğunu veya işe ara verildiğini gösteren ilgili resmî makamlardan alınan
yazı örneği,
Sigortalıların eksik
gün bildirimine ilişkin bilgi formu ekinde Kuruma verilmesi veya Acele Posta
Servisi, iadeli taahhütlü ya da taahhütlü olarak gönderilmesi
gereklidir.
Yukarıda belirtilen
durumlara ilişkin belgelerin geriye yönelik olarak her zaman düzenlenebilir
nitelikte olanları, aylık prim ve hizmet belgesinin verilmesi gereken süreden
(takip eden ayın 23'ünden sonra) sonra verilmesi hâlinde işleme konulmaz. Bu
durumların dışındaki otuz günden az çalışılan sürelere ait geçerli belgeleri
belirlemeye SGK Yönetim Kurulu yetkilidir.
İbrahim
Işıklı
http://www.dunya.com/%C4%B0brahim-i%C5%9Fikli_62_0_yazar.html
twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder